dissabte, 23 de març del 2013

Confessions d'un lector digital (2)

La lectura de Córrer o morir ha estat la meva primera experiència lectora d'un llibre en format digital i la veritat és que m'ha encantat. 
He estat capaç de subratllar paràgrafs suggeridors o que m'han fet pensar, d'escriure notes i reflexions a mesura que anava llegint amb el teclat virtual que m'apareixia a la pantalla; de passar els fulls amb un suau moviment sobre la pantalla tàctil,...
No he trobat a faltar res dels meus vells hàbits de lector (a excepció, lògicament, del contacte amb el paper); tot ha esdevingut suau, fàcil i lleuger.
I m'ha sorprès. Potser perquè era la primera vegada, potser per la facilitat amb que m'he adaptat al nou suport de lectura. Et vas fent a la idea que aquella petita funda negra amb el lector a dins és la teva biblioteca, que vas deixant a la tauleta de nit, en qualsevol altre racó de casa o que et duus confortablement a qualsevol lloc dins una bandolera. Una presència discreta, però que transformarà significativament els meus hàbits quotidians.
Evidentment seguiré llegint llibres en paper, però tinc la sensació que res serà ben bé com fins ara. Que hi ha quelcom de fons que està canviant molt i molt de pressa. 
Informacions de la premsa ens diuen que a països veïns la presència del llibre digital està creixent molt i properament superarà les vendes de llibre en paper. Aquí la cosa va més lenta però no sembla que tingui aturador.
I m'assalten preguntes: Com serà una diada de Sant Jordi amb un llibre digital majoritari?
Com hauran de ser les llibreries? Què hauran de fer per a que la gent hi segueixi anant? (Aviat s'ha vist que era ben absurd que intentessin vendre llibres digitals. Per què anar a una llibreria si pots fer-ho còmodament des de casa?) Seguiran desapareixent? Quins llibres se seguiran venent en paper?
Què canviarà de les biblioteques que tots coneixem?
Tindrà sentit llegar una biblioteca de llibres en paper?
Ja ho anirem veient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada